perjantai 3. lokakuuta 2014

A-level oppilaiden kysymykset vaikuttavia

Torstaina seurasimme opetusta yhteistyökoulu Dzivarasekwa High School 2. Vietin osan päivästä historian osaston johtajan Ms Munakin seurassa ja pääsin tutustumaan A-level tason historian opetukseen. Taso oli kova. A- levelin opetus vastaa meidän yliopistotason perusopintojen kursseja. Aiheena oli Italian yhdistyminen 1800-luvulla ja Giuseppe Garibaldin, Giuseppe Mazzinin sekä Camillo Cavourin merkitys tässä prosessissa.

Tunti käynnistyi Ms Munakin alustuksella aiheesta, jonka jälkeen opiskelijoista muutamat siirtyivät johtamaan opetusta. Heidän tehtäväksi oli annettu valmistella aihetta eri näkökulmista. Opiskelijat tekivät taululle muistiinpanot aiheesta ja muut luokan opiskelijat kommentoivat ja täydensivät "johtavan opiskelijan" taulutyöskentelyä. Opettaja esitti täydentäviä kysymyksiä johtavalle opiskelijalle ja korjasi jos huomasi virheitä. Opiskelijoiden aktiivisuus oli ihailtavaa ja esiintymistaito vakuuttavaa.


Iltapäivällä aloitimme työpajat Dzikwan toimintakeskuksessa ja pyysimme A-level opiskelijoita miettimään mitä he haluaisivat tietää Suomesta? Kysymykset olivat vaikuttavia:

- mikä on Suomen taloudellinen tilanne ja työttömyysaste?
- kertokaa Suomen koulutusjärjestelmän merkittävimmät saavutukset?
- millainen poliittinen järjestelmä teillä on, onko maanne hallintojärjestelmä vakaa?
- minkä ikäisenä Suomessa saa henkilöllisyystodistuksen?
- mitä elinkeinoja teidän maassanne on?
- mitä yliopistotason koulutusta maassanne voi opiskella? Entä stipendiohjelmat? Kuka voi niitä hakea?

Olisi kiva nähdä samanlaista oppimisen riemua ja sitoutumista myös kotona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti