torstai 2. lokakuuta 2014

Kokonaisvaltaista opinto-ohjausta

Koulun johto oli nähnyt kovasti vaivaa, että me kaikki olisimme päässeet tapaamaan oman alamme opettajia. Etukäteen olimme saaneet korkealta tasolta luvan kouluvierailuun ja opetuksen seuraamiseen. Sen perusteella ennakoimme, että kysymysten kanssa tulisi olla harkitseva ja pitäisi olla varovainen, ettei häiritsisi opetusta. Tämä käsitys osoittautui vääräksi ensi minuuteilla. Saimme lämpimän vastaanoton ja kaikesta huomasi, että meitä oli odotettu ja vierailua oli valmisteltu.










Psykologia oppiaineena ei kuulunut opetusohjelmaan, joten pääsin Lauran kanssa tapaamaan opinto-ohjaajaa. Istuimme vieri vieressä hänen vastaanottohuoneessaan.
Mrs Mafara, joka zimbabwelaisen etunimensä lisäksi kertoi "helpommaksi" nimekseen Mersy, esitteli meille opetuksensa sisältöjä. Couselling ei painottunut suomalaisen lukion tavoin kurssivalintaohjaukseen ja jatko-opinto-ohjaukseen, vaan hänen työnsä oli ennemminkin ohjausta kokonaisvaltaiseen psykososiaalisen hyvinvointiin. Vaikka suomalaisen opinto-ohjaajan on taivuttava moneksi, kävi selväksi että Mersyn toimenkuva oli pikemminkin yhdistelmä psykologin, kuraattorin, terveystiedon opettajan ja opinto-ohjaajan työstä. Henkilökohtaisten tapaamisten lisäksi hänellä oli pidettäviä oppitunteja.

Kaikkien tuntien suunnitelmat oli kirjattu äärimmäisen huolellisesti. Jakson tavoitteet oli eritelty, tuntien aiheet oli selkeästi listattu ja oppituntien jälkeen omassa sarakkeessaan oli opettajan oma arvio tuntien kulumisesta sekä opiskelijoiden kommenteista kerätty yhteenveto. Opettajan itsearvioinnin lisäksi opetusta käyvät säännöllisesti seuraamassa opetushallinnon tarkastajat. Suomalaisen opettajan autonomiaa kovasti kehutaan, mutta jotain opittavaa voisi olla tästäkin. Näkemissämme hallinnon palautelomakkeissa oli myönteinen ote ja opettajaa itseäänkin varten olisi hyvä strukturoidummin kirjata ylös oman opetuksensa kulkua. Omassa opetusarjessa tuntuu, että sellaiseen ei jää aikaa - kun ei ole pakko. Toki monet suomalaiset opettajat ovat perustaneet opetusblogeja, jossa reflektoivat omaa työtään.

Mersyn tuntiteemoissa vilahteli tällaisia sisältöjä:
- ihmisoikeudet: Mitä ne ovat ja miten opiskelija voi huolehtia omien ihmisoikeuksiensa toteutumisesta.
- seksismi, rasismi, naisten ja miesten tasa-arvo
- oman identiteetin jäsentäminen
- opiskelijan velvollisuudet koulun jäsenenä
- päihteet
- seksuaaliterveys
- perheen ja koulun rooli

Opetuksen selkeänä tavoitteena oli välittää opiskelijalle tietoa siitä, miten hän voi kokonaisvaltaisesti kasvaa "hyväksi ihmiseksi", niin fyysisesti, psyykkisesti, sosiaalisesti ja henkisesti.

Seksuaalikasvatus aloitetaan jo alaluokilla. Opiskelijoita halutaan suojella sukupuolitaudeilta, pahimpana AIDSilta sekä teiniraskauksilta. Abortti on lailla kielletty, ehkäisy on sosiaalisesti sallittua ja pidättäytyvyyttä opetetaan opiskelijoille 1. vaihtoehtona, kunnes he ovat aikuisia ja aviossa.
Mersyn oppitunnilla kerrattiin puperteetin alkamisen merkkejä ja hänen tapansa käsitellä asioita oli avoin ja humoristinen. Näin hän sai opiskelijat rohkaistumaan asian käsittelelyyn. Poikia nauratti kovasti, kun heitä muistutettiin siitä, että seksihommiin kannattaa ryhtyä vasta sitten, kun pää on mukana - ei pidä hätääntyä luulemaan olevansa vielä vastuullista aviomiesainesta vaikka housuihin on jo kasvanut melkoiset pelit ja vehkeet. Oppitunnilla käytiin läpi myös koulutuksen merkitystä hyvälle elämälle. Myöhemmin tulimme huomaamaan, että tämä sana on tullut lihaksi - huomasi, että opiskelijat eivät todellakaan "chillailleet" läpi lukion.

Raiskaukset ovat myös hyvin yleisiä. Asiaa ei piiloteltu, vaan opinto-ohjaajan työhuoneessa oli julisteita aiheesta. Koulu neuvoo silloin, miten tulee toimia ja voisi saattaa tekijän rikosvastuuseen. Vertaistukiryhmien perustamiselle olisi tilausta - miten henkisesti selvitä hyväksikäytöstä ja seksuaalisesta väkivallasta.

Tuntiteemana oli myös sugarmama and sugardady. Myöhemmin ymmärsimme, ettei kysymys ollutkaan "pelkästä" nuoren henkilön seksuaalisesta hyväksikäytöstä vaan ilmiöön liittyy myös ihmiskauppa.

Yhteiskunnallisista haasteista puhuttiin opetuksessa hyvin avoimesti. Mersyn työstä välittyi aito opiskelijoista välittäminen ja halu rakentaa heille itseluottamusta ja tavoitteellista otetta oman elämän suhteen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti