sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Intensiiviset työpajapäivät

Työpajat käynnistyivät täpötäydessä isossa ruokasalissa Dzikwa centerissä, jota ylläpitää Zimbabwen AIDS-orvot ry. Meillä oli lupa ainostaan seurata opetusta paikallisessa lukiossa  - ei antaa opetusta, joten yhdistys tarjosi meille tilat.
Olimme pakanneet opetusmateriaalit 70 osallistujalle ja kaikki tuli tarpeeseen.






Työpajojemme tavoitteena oli auttaa nuoria selkeyttämään tulevaisuudensuunnitelmiaan ja vahvistaa heidän työnhakutaitojaan. Nuorisotyöttömyys on yksi globaaleista ongelmista. Globaalissa mittakaavassa historian suurin ikäluokka on lähivuosina astumassa työelämään, eikä kaikille riitä töitä. Planin Mikä-verkosto on Suomessa nostanut esiin globaalin nuorisotyöttömyyden haasteita.

Työpajoja suunnitellessa pyrimme luomaan ja valitsemaan menetelmiä,joissa opiskelijat saisivat käyttää luovuuttaan, jotka olisivat toiminnallisia ja joissa olisi ratkaisukeskeinen ote.

Arkityössämme olemme lähes aina yksin vastuussa opetustilanteesta. Nyt meitä oli samassa tilassa viisi opettajaa ohjaamassa seitsemänkymmentä opiskelijaa. Laskennallisesti meillä oli siis varsin pienet ryhmät, 14 opiskelijaa yhtä opettajaa kohti, kun normaalisti luokkakokomme enemmäismäärä on 36 opiskelijaa. Myös työpajaan osallistuneille nuorille isot ryhmäkoot ovat tavallisia. Heillä luokassa saattaa olla usein 40 opiskelijaa. Lämpötila nousu korkealle, kun 70 opiskelijaa työsti harjoituksia ja viisi opettajaa puikkelehti ohjaamassa toimintaa samassa tilassa.





Aloitimme harjoituksella, jossa jokainen opiskelija sai käydä valitsemassa paikalle tuoduista kuvista yhden. Sen avulla he esittelivät itsensä. Tämä harjoitus oli lämmittelyä visuaalisen unelmakartan luomiselle. Perinteisen visuaalisen aarekartan sijaan, menetelmänä oli "tinttamareski"-tekniikka. Paperin keskelle leikattiin tila omia kasvoja varten ja unelmat ja tavoitteet konkretisoitiin paperille avainsanojen, piirrosten ja lehdistä leikattujen kuvien avulla. Mallina meillä oli kuvia oman lukiomme opiskelijoiden tekemistä tinttamareskeista. Työpajojen lopuksi kuvasimme jokaiset opiskelijan tuotoksen.



Toisena harjoituksena oli oman persoonallisuuden kartoittaminen itsearvioinnin avulla.Olimme valmistaneet jokaiselle opiskejalle "korttipakan", jossa oli 64 luonteenpiirrettä. He lajittelivat kortit miettien omia vahvuuksiaan, heikkouksiaan ja ihanneminäänsä. Kortit liimattiin työpohjaan lajittelun pohjalta ja omaa persoonallisuutta pohdittiin jatkokysymysten avulla.

Dreams and reality harjoituksessa kirjattiin kolme ammattivaihtoehtoa, millaiset jatko-opinnot näihin työtehtäviin vaaditaan ja mitkä kouluarvosanat ovat tärkeitä pyrittäessä näihin koulutuksiin.

Motivaation rakentamista ja keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi jäsennettiin kirjaamalla oma tärkein tavoite, siitä koituvat hyödyt itselle, läheisille ja yhteiskunnalle. Tehtävässä pohdittiin, myös millaisia voimavaroja on käytettävissä tavoitteen pääsemiseksi ja miten voisi toimia niissä tilanteissa kun päämäärän tavoittelussa kohtaa esteitä ja haasteita.

Dzikwa centerissä on tietokoneluokka, jonne Suomen Pankki on lahjoittanut käytöstä poistettuja tietokoneita. Opiskelijat harjoittelivat CV:n kirjoittamista. Vaikutti siltä, että moni opiskelija käytti teksinkäsittelyohjelmaa ensimmäisiä kertoja. Perusasioista lähdettiin liikkeelle mm. miten välilyönnin näpyttelyn sijaan voi käyttää tabulaaria, miten tiedosto tallennetaan ja minne se tallentuu. On kuitenkin todettava, että samoja perusasioita on käytävä läpi usein myös suomalaisten lukioa aloittavien nuorten kanssa. Koneiden, tablettien ja älykännykköjen viihdekäyttö on luonut heille kuitenkin sellaisen pohjan, että oppiminen on nopeaa.


Työpaja huipentui video-CV:n nauhoittamiseen. Tehtävänä oli valmistella puolen minuutin mittainen esittely itsestä tulevaisuuden työnhakua ajatellen. Opettajilla oli kullakin työnantajan iPadit, jolla nauhoitukset tehtiin. Jännityksestä huolimatta opiskelijat tarttuivat rohkeasti haasteeseen. Purkupäivänä tuotokset katsottiin yhdessä opiskelijoiden kanssa.




Saimme työpajoista hyvää palautetta. Työskentelymenetelmät olivat heille uusia ja tavoite oli saavutettu. He kokivat harjoitukset hyödylliseksi ja omat tulevaisuudensuunnitelmat olivat selkiytyneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti