sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Valkoisia apostoleja ja värikkäitä naamareita

Parasta matkalla oli ehdottomasti kohtaamiset ihmisten
kanssa. En tiedä ovatko afrikkalaiset avoimempia kuin suomalaiset, vai sattuiko kohdallemme huipputyyppejä, mutta kaikki tapaamamme ihmiset olivat valmiit jakamaan tietonsa ja elämänkokemuksensa kanssamme. Uteliaina opettajina hyödynsimme tietysti joka tilanteen.

Yksi näistä kohtaamistamme huipputyypeistä oli George, joka toimi kuskinamme. Hän osasi mm. kertoa paikallisista perinteisistä uskonnoista, joihin törmäsimme matkamme aikana.

Jo työpajojen ensimmäisinä päivinä tuli selväksi, että uskonnolla on paljon keskeisempi, tai ainakin näkyvämpi, rooli zimababwelaisten elämässä verratuna suomalaisten elämään. Olisimme mielellämme osallistuneet jonkun paikallisen kirkon jumalanpalvelukseen, mutta aikataulumme ei tällä kertaa antanut myöden. Kuulimme, että sunnuntain jumalanpalveluksessa voi vierähtää jopa viisi tuntia!

APOSTOLIT tai VAPOSTORIT
Valtaosa zimbabwelaisista (lähteestä riippuen 70-85%) ovat kristittyjä. Suurin osa on protestantteja ja ns. vapaiden suuntien edustajia, mutta tapasimme myös erään katolisen taksikuskin. Ajaessamme pitkin enemmän tai vähemmän kuoppaisia teitä, mielenkiintomme heräsi valkoisiin pukeutuneisiin melko suuriin ryhmiin, jotka istuivat piirissä taivasalla keskellä metsää. Nämä valkokaapuiset kuuluvat kristillisperäiseen lahkoon, ja kutsuvat itseään apostoleiksi tai tosella nimityksellä Vapostorit.














Apostolisen kirkon perustajan pidetään Johane Masowea (1915-1973), joka 1930-luvulla koki ilmestyksen, joka sai hänet luulemaan olevansa toinen Johannes Kastaja. Kyseessä on synkretistinen lahko, koska Masowe on ammentanut oppinsa afrikkalaisesta perinteestä, ilmestyskokemuksestaan ja kohtaamisista kristittyjen lähetystyöntekijöiden kanssa sekä Raamatusta, vaikka lahkolaiset eivät Raamattua lue tai pidä sitä pyhänä kirjana samalla tavalla kuin kristityt. Jotkut pitävät sitä jopa esteenä oikealle ja aidolle jumalyhteydelle. Apostolit koostuvat lähinnä naisista, mutta papit ovat poikkeuksetta miehiä. Kuskimme George kertoi, että naisia hyväksikäytetään ja huijataan esim. sukupuoliyhteyteen lahkon miesten ja pappien kanssa. Papit voivat taata naisille esim. terveyttä tai rahaa. Myös lapset saattavat pahimmillaan joutua hyväksikäytön uhreiksi.



CHIGURE
Hararessa, viedessämme lapsia koteihin toimintakeskuselta, törmäsimme Chigureihin. Olimme tottuneet jo siihen, että Dzikwan kaduilla korviimme kantautui "seppo-huudot".  Tällä kertaa ne keskeytyivät ja kaikki lapset huusivat "chigure, chigure" ja juoksivat kohti risteystä. Kauempana näimme pienen kulkueen, jossa värikkäsiin sulkiin sonnistautuneet miehet, keihäät olalla, lauloivat eteenpäin marssien. Ymmärsimme, että he edustivat jotain outua ja pelottavaa.

Tämä kulkue jäi mieleeni ja, kun tuli puhe apostoleista Georgen kanssa, kysyin samalla Chigure-perinteestä. Ja kuinka ollakaan saimme kuulla pitkän ja omakohtaisen selostuksen Chiguresta, koska Georgen isä oli ollut Chigure. Chigurelaiset edustavat perinteisiä afrikkalisia varhaiskantaisia uskontoja, jossa korostetaan noitavoimia ja henkipalvontaa. Nämä henget voivat olla peräisin eläimiltä tai vainajien henkiä. Zimbabwessa tämä ryhmittymä ei ole suuri, mutta yleisempi esim. Malawissa, josta perinne ilmeisesti on lähtöisin. 
Eräänlaisena vihkiytymisriittinä miehet kerääntyvät hautausmaalle, viettävät siellä aikaa jopa viikkoja, ja levittävät multaa kehoonsa. Näin he kutsuvat esi-isien henkiä itseeensä. Keskeisiin rituaaleihin kuuluu myös eläinten uhraaminen. Georgen mukaan joskus kylissä nähdään nälkää, kun eläimet uhrataan palvontamenoissa.  Naisilla ei ole keskeistä roolia uskonnon harjoittamisessa ja rituaaleissa. Nykyään chigurelaiset eivät välttämättä ole kokonaan vihkiytyneet uskonnollisille menoille, vaan voivat olla ihan tavallisia työssäkäyviä miehiä.
Aikuistumisriittinä on poikien ympärileikkaus (tyttöjä ei ympärileikata), jonka myös George oli läpikäynyt 11-vuotiaana. Silloin hänet vietiin kylän heimon miesten kanssa metsään ja pidettiin siellä 2-3 kk niukalla ruokavaliolla. Tämän seurauksena hän oli erittäin heikossa kunnossa. Nälkiinnyttämisen jälkeen heimon miehet suorittavat pojalle ympärileikkauksen. Leikkaus tehdään ilman puudutteita ja alkeellisissa olosuhteissa, vain tuhkaa levitetään haavaan nopeuttaakseen parantamista. Tulehdukset ovat yleisiä ja myös kuolemantapaukset ovat mahdollisia. Metsässä ollessa pieni poika saa heimolaisiltaan opetusta heimon tavoista ja myös seksuaaliopetusta, koska kylään palatessaan pojasta on tullut mies ja hän pääsee osallistumaan miesten menoihin ja keskusteluihin tasa-vertaisena muiden miesten kanssa.
Ympärileikkauksen jälkeen pojan tehtävä on rakentaa itselleen maski ja asuste, merkkinä ympärileikkauksesta ja aikuistumisesta. Maskin rakennettuaan, poika, josta nyt on tullut mies, palaa takaisin kyläänsä tanssien. Kylän naisten tehtävä on antaa rahaa tanssiville miehille. 
Kysyessämme, mihin raha käytetään, George kertoi sen usein menevän alkoholiin. Rahalla ostetaan alkoholia ja opetetaan nuori mies juomaan. Alkoholismi ja holtittomat sukupuolisuhteet ovatkin Georgen mukaan laajalle levinneitä ongelmia Chigure-yhteisöissä. Usein myös naisia hyväksikäytetään, ei pakoteta seksiin, mutta annetaan ymmärtää, että he ovat heimon silmissä arvokkaita, mikäli suostuvat miesten ehdotuksiin. Näin myös HIV on erityisen suuri ongelma näissä heimoissa. George kertoi, että ainakin yksi hänen veljistään oli kuollut johonkin vakavaan sukupuolitautiin, todennäköisesti AIDSiin. Hän kertoi myös, että naisen asema on perinteisesti ollut monessa afrikkalaisessa kulttuurissa heikko ja naisia saatetaan jopa tappaa.

Georgen äiti on kristitty (isä on kuollut) ja eräänä päivänä George oli mennyt äitinsä kirkkoon ja hän oli kääntynyt kristityksi. Hän kertoi meille kristinuskon olevan avain muutokseen esimerkiksi juuri tasa-arvo kysymyksissä. Saimmekin häneltä kattavan parisuhdeluennon. 


Lähteitä ja lisätietoa: http://www.dacb.org/stories/zimbabwe/johane_masowe.html, http://relzim.org/major-religions-zimbabwe/, http://amazingbibletimeline.com/bible_questions/apostolic-zimbabwe-vapostori-madzibabas/, http://www.newstimeafrica.com/archives/30031, https://www.newsday.co.zw/2013/05/11/a-peep-into-the-nyau-culture/, http://en.wikipedia.org/wiki/Nyau ja tietysti kuskimme George.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti